Subwoofer

hurricanev12LISÄÄ BASSOA !

Projektin suunnitteluvaiheessa pohdittiin paljonkin minkälainen ratkaisu basson suhteen tehdään. Tehdäänkö kotelo lasikuidusta kontin pohjalle vararengaskoteloon vai kontin sivulle vai mihin. Alunperin ajatuksena oli tehdä autoon integroitu kotelo joka käyttäisi hyödykseen hukkatilaa kontin pohjalla tai sivussa. Ajatukset muuttuivat vasta siinä vaiheessa kun projektia aloitettiin rakentamaan. Mopoauton tavaratila on PIENI. Integroitu kotelokin olisi liian iso jos jotain suurempaa haluaa kuljettaa kontissa. Siispä sellaista ei kannatanut mielestämme lähteä rakentamaan. Pienikin kotelo voi viedä liikaa tilaa jos sitä ei saa pois helposti ja nopeasti tilapäistä kuljetustarvetta varten.

Niinpä suunnittelussa päädyttiin siihen ratkaisuun, että kotelon ei tarvitse olla hirveän pieni vaan tehdään siitä helppo irroitettava. Valmiita hyvälaatuisia bassokoteloita on markkinoilla tänä päivänä PALJON. JA niiden hinnat ovat niin edullisia että kotelon omatoimisella rakentamisella ei säästä käytännössä yhtään rahaa. Budjetin mukaan pari sataa oli kotelon hintaluokka. Hyvä äänenlaatu ja herkkyys tässä hintaluokassa ohjasi valintamme Rainbow Hurricane V12-valmiskoteloon. Nykyään malli on poistunut valmistuksesta mutta TÄÄLLÄ on paljon hyviä vaihtoehtoja sille.

 SpeakOn-liittimellä nopea kytkentä

Monesti ihmetyttää, miksi SpeakOn-liittimiä käytetään niin vähän bassokoteloiden kanssa autossa. Aika moni käyttää koteloaan joskus pois kontista ja tällä liittimellä irrotus ja kiinnitys on helppoa ja nopeaa. Ja vaihe menee aina oikein päin, eikä tarvitse pelätä kaapelinpäiden oikosulkuja. SpeakOn-liitintä käytetään paljon PA-laitteissa joita jatkuvasti kytketään ja puretaan pois edes takaisin. Juuri siitä syystä, että se on luotettava, nopea ja turvallinen. Liitin koostuu kahdesta osasta: runkoliittimestä ja plugista.

speakonkaapeli

 

Sen sijaan, että tehtäisi bassokotelon kylkeen SpeakOn-plugille reikä, päätettiin tehdä erillinen liitoskaapeli. Kaapelin päät tinattiin jotta säikeet eivät katkeile kotelon omassa terminaalissa. Kaapeli suojattiin mustalla suojasukalla ja pääty pääteltiin Scotchin 33+ sähköteipillä ettei suojasukka purkaannu. Toiseen päähän asennettiin SpeakOn-plugi. Liitin on helppo ja nopea irrottaa, peukalolla vedetään lukitinta puoli senttiä taakse, pyöräytetään liitintä neljäsosakierros ja vedetään pois. Kaikki kontaktit ovat liittimen sisällä suojassa oikosululta. Yhteen liittimeen voi liittää neljä kaapelia, tässä tapauksessa tarvittiin vain kaksi. Jos vahvistin olisi isompi, voitaisiin kytkeä tuplana kaiutinkaapelit näitä neljää napaa käyttäen.

spiikkarilahto

SpeakOn rungon paikka autossa

Ylläolevassa kuvassa näkyy SpeakOn runkoliitin ja siihen kytketty kytkentäkaapeli. Runkoliittimen paikka kannattaa olla sellainen, jossa se on suojassa. Eli jonkin kotelon, syvennyksen, tms sisällä. Kuitenkin siten että siihen pääsee kohtudella käsiksi. Tässä tapauksessa laitettiin liitin verhoilupaneliin taaksepäin. Näin kiinni ollessaan liitinplugi ei törrötä tavaratilaan päin vaan on tuolla kolossa paremmin suojassa.

Subbarin kiinnitys

Varsinkin farmareissa ja lifback-korimalleissa subbarin kiinnittäminen autoon on tärkeää. Kolaritilanteessa 20-100 kg painoinen subikannu tulee ja tappaa jos se on peräkontissa irrallaan. Tässäkin tapauksessa subin kiinnitys jollakin lailla on välttämätöntä. Mutta kiinteää kiinnitystä ei pysty tekemään koska subi on saatava irtikin tarpeen vaatiessa. Tässä tapauksessa päätetiin käyttää kiinnitysliinoja. Ne saa nopeasti ja helposti sekä irti että takaisin kiinni.

Subbarin kiinnikkeet koriin

Ylläolevasssa kuvassa kiinnitysliinojen korvakkojen kiinnitystä pyöränkoteloon. Porattiin reiät pulteille. Sisäpuolelle korvakko paikoilleen ja pultit paikoilleen. Pyöränkotelon puolelta laitettiin reilusti liima- ja tiivistemassaa pulttien ympärille. Tukee kiinnitystä ja estää vesivuodot rei’istä. Sen jälkeen isot korialuslevyt ja nyloc-mutterit paikoilleen. Lopuksi vielä samaa massaa koko paketin ympärille.

Alla olevassa kuvassa korvakko tavaratilan puolella ja samanlainen korvakko subbarikotelon kyljessä. Korvakko kotelossa laitettiin reilusti ylemmäs kuin tavaratilassa. Alaspäin suuntautava veto pitää kotelon parhaiten paikoillaan. Molemmille puolille laitettiin samanlaiset korvakot sekä moppeen että subbarikoteloon.

Kiinnitys korvakot

Alla olevassa kuvassa subbari paikoillaan kontissa. Kotelo täyttää kontin niin tehokkaasti että nopea irroitettavuus on varmasti usein hyödyllinen ominaisuus. Mutta kuitenkin kotelo on kunnolla kiinni.

subikontissa