Hifit

PAljonko mopoauton hifit painaaMiten valita oikeat laitteet?

Jokaisen auto/mopoauto/vene/whatever hifiprojektin ensimmäinen pohdittava asia. Miten valitaan laitteet projektiin? Laitteiden valintaan vaikuttavat kohde mihin ne asennetaan, se mitä lopputulokselta halutaan ja paljonko on käytettävissä rahaa. Tällä pohdinnalla tämäkin projekti hifilaitteiston suhteen aloitettiin. Ensimmäiseksi päätettiin että budjetin pitää pysyä alle tuhannen euron. Sitten mietittiin muita kriteerejä. Tällä sivulla on kerrottu laite kerrallaan miksi päädyimme mihinkin tuotteeseen:

Soitin mopoautossa paikoillaanSoittimeksi helppokäyttöinen laite

Parantaa liikenneturvallisuutta. Varsinkin nuorella kuljettajalla jolla on vähän ajokokemusta. Tämä kriteeri koskee eritoten soitinta, se on se ainoa laite mitä ajona aikana varsinaisesti käytetään. Muut laitteet toimivat soittimen ohjaamana. Helppokäyttöisyys koostuu monesta asiasta:

  1. Selkeä näyttö isoilla teksteillä ( on helppo ja nopea katsoa mitä siinä lukee )
  2. Yksinkertaiset valikot ( monta päällekkäistä valikkoa on hankala käyttää )
  3. Bluetooth ( toimii HandsFree-laitteena samalla ajon aikana )

Toki soittimelle oli muitakin valintakriteerejä tässä tapauksessa. Siinä piti olla vähintään 2 linjalähtöä ja tietenkin haluttiin valita laadukas laite joka kestää ja jossa on hyvä ääni. Näillä kriteereillä päädyimme Alpine CDE-134BT soittimeen. Vastaava nykymalli on CDE-203BT.

vahvistinVahvistinten kohtuullinen virrankulutus ja pieni koko

Mopoautossa on pieni laturi. Siitä ei mahdottomia virtoja revitä vakiokunnossaan. Joten kovin valtavia tehoja ei laitteistoon kannata haalia, niitä kun ei kauaa pysty käyttämään hyödyksi. Tilaa on myöskin vähän. Mahdollisuuksien mukaan pitää käyttää vahvistimille ns “hukkatilaa” joka ei ole tavaratilassa. Tässä mopoautossa penkkien alla oli jonkin verran hukkatilaa mistä hyödyntää. Joten vahvistinten valinta tehtiin näillä kriteereillä:

  1. Pieni fyysinen koko ( mahtuu penkkien alle )
  2. Kohtuullinen teho ( ei kuluta kovin paljoa virtaa )

Luonnollisesti myös hyvän äänen ja laadukkaan rakenteen vaatimus oli olemassa. Näillä vaatimuksilla päädyttiin Rainbow BEAT2-vahvistimiin. Tänä päivänä samaa laitetta ei enää löydy, mutta TÄÄLLÄ on muita vastaavia vaihtoehtoja runsaasti

Rainbow SL-C6.2Pääkaiutinten hyvä ääni ja simppeli ulkonäkö

Pääkaiutinten valinnassa luonnollisesti tärkein kriteeri on niiden ääni. Tässä tapauksessa halusimme vielä valita kaiuttimet joiden ulkonäkö oli hillitty. Laitteiden ei ole tarkoitus hypätä silmille asennuspaikoiltaan vaan istua kokonaisuuteen tyylikkäästi. Tässä kohdistui jälleen valinta saksalaiseen tuotteeseen. Eli valitsimme pääkaiuttimiksi Rainbow SL-C6.2 erillissarjan.

hurricanev12Lisää BASSOA mutta kohtuullinen koko ja paino

Subbariksi päätimme valita valmiskoteloidun mallin. Siksi että suurin osa asiakkaistakin sellaisen valitsee. Ensin mietimme että tekisimme lasikuidusta tavaratilan sivulle kotelon. Tällainen ratkaisu istuu autoon hyvinkin tyylikkäästi. Mopoauton tavaratila on kuitenkin TODELLA PIENI. Siellä tavaratilan muotojakin mukaileva kotelo saattaa viedä juuri sen verran tilaa, että vaikka lätkäkassi ei mahdu enää kyytiin. Joten päätimme valita valmiin kotelon joka on helppo nostaa pois autosta kun koko kuljetustila tarvitaan käyttöön. Varsinkin kun konttiin rakennetaan SpeakOn-pikaliitin kytkentää varten.

Kotelon koko ei saanut olla kovin suuri eikä painokaan kovin montaa kymmentä kiloa. Lisäksi basso&koteloyhdistelmän tuli olla sen verran herkkä että se soi käytössä olevalla noin 300:lla watilla jo hyvin. Jälleen kerran Rainbown valikoimasta löytyi sopiva tuote: Rainbow Hurricane V12 valmiskotelo täytti asetetut kriteerit parhaiten. Hurricane on poistunut malli, mutta TÄÄLTÄ löytyy vastaavia reilusti.