Vaimennus

Dynamat Superlite on hyvä aine mopoauton vaimennukseenKevyt ja tehokas vaimennus

Mopoauton vaimennuksen suunnittelussa piti ottaa erityisen tarkasti yksi asia huomioon. Tavallisessa henkilöautossa ei ole kovin suurta merkitystä mihinkään jos auton paino nousee muutaman kymmenen kiloa. Mutta mopoauton ollessa kyseessä, jokainen ylimääräinen kilo on liikaa. Niinpä päätimme tehdä vaimennuksen sellaisella matolla, joka on TEHOKASTA JA KEVYTTÄ. Silloin on markkinoilla oikeastaan yksi vaihtoehto ja se on Dynamat Superlite. Se on arvokkaampaa neliöhinnaltaan kuin usein projekteissamme käytetty hinta-laatustuhteeltaan erinomainen STP Silver. Mutta tässä tapauksessa hintaero kannattaa ehdottomasti maksaa. Kun vielä tarvittava määrä on niin pieni, niin koko budjettiin tämä vaikutti vain satasen.

Dynamat SuperLite BulkPack meni kokonaan ja sen lisäksi yksi SuperLite Tripak. Joten noin 5 neliötä mattoa riitti koko mopoauton vaimennukseen.

Katon ja kylkien vaimennus

Katon vaimennuksella on tällaisessa ajokissa ensinnäkin valtava merkitys ajomeluun. Vaimentamaton katto oli kuin peltirumpu matkustamon päällä. Toisekseen se vaikuttaa todella paljon siihen, miten saadaan bassotoisto toimimaan. Katto kannattaa vaimentaa aina ensimmäiseksi kun olet saanut sisustan purettua ja putsattua pinnat. Miksikö? Siksi että sen päällä ei kävellä eikä sitä kolhita. Kun etenne vaimennuksessa ylhäältä alas, ei joudu työskentelemään vaimennetun lattian päällä koko loppuauton tehdessään. Näin vaimennusmatot säilyvät parhaassa kunnossa.

Vasemmalla on vaimennettuna mopoauton katto. Yksi kerros Dynamat Superliteä teki rämisevästä ja kumisevasta peltirummusta roiskeläppäkumia ääneltään. Alle kahden millin kerros ja painoa jonkin verran toista kiloa. Aika tehokasta! Oikealla on vasen takasivukylki vaimennettuna samalla levyllä. Tästä kuvasta näkee hyvin miten taipuisaa SuperLite on. Se painuu jokaiseen pieneenkin syvennykseen aivan pinnanmyötäisesti. Tämä yhdistettynä ohueen paksuuteen takaa sen, ettei sisustan kasaamisen kanssa tule ongelmia. Tämä vaimennus mahtuu olemaan missä välissä tahansa.

Lattian ja tavaratilan vaimennus

Kun “seinät” ja katto oli saatu vaimennettua, oli aika siirtyä lattian ja tavaratilan vaimennuksen pariin.

Vasemmalla näkymä oviaukosta. Pieni tila ja paljon jyrkkiä muotoja mihin maton pitää taipua jotta kaikki mahtuu paikoilleen. Ja SuperLitehän taipuu.  Kaikki pinnat käsiteltiin kauttaaltaan. Oikealla erikseen tavaratila auton sisältä päin kuvattuna. Tähän mennessä SuperLiteä oli kulunut yhteensä hieman vajaa BulkPack. Ja sen myötä painoa tullut noin seitsemän kiloa.

Ovien vaimennus

Ovien vaimennus tässä mopoautossa oli melkoisen helppo homma. Ei sisäpeltiä haitoilla lainkaan, iso tasainen ovi. Näiden vaimennukseen ei aikaa kulunut tuntiakaan.

Ovien ulkopellin vaimennus oli helppo homma. Sisempien rakenteiden kuten tukirautojen, johtosarjojen ja oviverhoilujen hiljennys tehdään samalla kuin kaiutinasennus sen mukaan miten kaiutinpaikat rakennetaan.

Katto, kyljet, lattia, tavaratila ja ovet on nyt vaimennettu kokonaan. Vaimennnusmattoa kului viitisen neliötä ja painoa on tähän mennessä kertynyt ALLE KYMMENEN KILOA. Koputtelemalla kaikki pinnat ovat hiljentyneet, muuttuneet aivan eri kuuloisiksi siitä mitä olivat. Tämä tulee taatusti vaikuttamaan ajomeluunkin melkoisesti.