Sisusta

Dynamat Superlite on hyvä aine mopoauton vaimennukseenMopoauton sisustan purku ja valmistelua vaimennukseen

Mopoauton vaimennus ja hifiasennus tehdään samalla tavalla kuin autonkin. Purku, puhdistus, vaimennus, kaapelointi ja laitteiden asennus. Tällä sivulla esitellään purku ja puhdistus. Etukäteen osattiin arvella että varmaankin aika helpolla selvitään, mites sitten todellisuudessa homma sujui? Tästä se lähtee.

 

Purkamisesta aloitetaan

Jokainen vaimennusprojekti alkaa aina samasta asiasta. Ajoneuvon sisustan purkamisesta niiltä osin mitä aiotaan vaimentaa. Tässä tapauksessa se tarkoitti koko sisustaa. Ainakin tässä mopoautossa sisusta on niin yksinkertainen että sen purkamiseen ei mennyt tuntiakaan. Ensimmäisenä ulos penkit, sen jälkeen muut verhoilupaneelit kyljistä, lattiamatto ja kattoverhoilu. Lopuksi otettiin vielä pois ovista oviverhoilut.

Vasemmanpuoleisessa kuvassa on poistettu penkit. Ne olivat kumpikin kiinni neljällä pultilla suorissa kiskoissa joten irroitus oli hyvin yksinkertainen ja nopea projekti. Oikeanpuoleisessa kuvassa on poistettu lattiaverhoilu ja innokkaat työharjoittelijat on päästetty lattiassa olleiden pienten bituminpalasten kimppuun. Lattiaverhoilu oli kiinni ainoastaan reunoiltaan liimalla. Irrotuskeinona toimi varovainen irtirepiminen samalla muovitaltalla altapäin auttaen.

Vasemmalla on takasivukylki. Sen verhoilupaneeli oli kiinni ainoastaan yhdellä pultilla, sillä samalla jolla turvavyö oli kiinni B-pilarissa. Lisäksi verhoilun reunat olivat oven ja takaluukun tiivisteiden alla. Tiivisteet lähtivät pois paikoiltaan vain nostamalla ne pellin reunasta pois. Oikealla on katto. Kattoverhoilu oli kiinni aurinkolippojen, “kauhukahvojen” ja sisävalon pulteilla ja ruuveilla. Lisäksi se oli oven ja takaluukun tiivisteiden sekä “lepää” takasivujen verhoilujen päällä. Mitään alkuperäistä vaimennusta näissä pinnoissa ei ollut.

Tässä kuvassa ovat mopoauton ovet purettuina. Jälleen kerran erittäin yksinkertainen rakenne joka oli helppo purkaa. Muutama ruuvi oviverhoilun kehältä irti. Sen jälkeen verhoilun sai nostettua ylöspäin jolloin siinä kiinni oleva ikkunatiiviste lähti pois urastaan. Näissäkään ei minkäänlaista vaimennusta valmiina. Ovi on myös rakenteeltaan täysin “sisäpellitön” joten tämä ratkaisee paljon kaiutinasennuksen suhteen. Painon vuoksi emme lähde tekemään tähn oveen erikseen sisäpeltiä alumiinista vaan käytämme oviverhoilua asennuspintana. Sen tukevuuteen ja kiinnitykseen täytyy kiinnittää siis huomiota projektin edetessä.

Purku suoritettu, seuraavaksi puhdistetaan

Puhdistaminen vaimennusta varten aloitetaan siitä, että tutkitaan auton alkuperäisten eristysten kunto. Jos ne ovat hyviä ja erittäin hyvin kiinni, ne voidaan jättää osaksi vaimennusta tulevien kerrosten alle. Useimmiten alkuperäiset bitumit ovat sen verran jo lohkeilleet/kovettuneet/irrallaan että ne kannattaa poistaa. Näin oli tässäkin tapauksessa. Osa alkuperäisistä bitumeista oli lohkeillut, osa repsotti nurkistaan, osa oli kovettunut paloiksi ja osa kunnolla kiinni. Päätimme kuitenkin poistaa parempikuntoisetki palaset koska siinä ei paljoa mennyt aikaa. Näitä palasia kun oli vain muutama lattiassa.

Vasemmalla olevassa kuvassa näkyy lattian vaimennus, eli tuo bituminpala ratin alla. Samanlainen oli toisellakin puolella. Tuo oikeanpuoleinen “X” on maton kiinnityksenä toimineen liiman jämä. Oikealla näkyvät tavaratilan vaimennukset, eli palanen varapyöräkotelon pohjalla ja palanen takapaneelissa. Tavaratilan pohja on muovia, mutta muu lattia metallia. Kuvassa näytetään sen toimivin keino vanhojen bitumien irroitukseen. Lämmitetään kuumailmapuhaltimella bitumia ja samalla työnnetään se muovisella taltalla pois.

Kemiallinen puhdistus ja maalaus

Kun kaikki bituminpalat saatiin pois, puhdistettiin kaikki pinnat huolellisesti bräkliinillä eli jarrujen puhdistus spraylla. Aine suihkutetaan pintaan ja hinkataan kangasräteillä niin kauan että maalipinta on puhdas. Tällä aineella saa pois useimmat liimajämät, rasvat, kotelosuojat, pölyn ja kaiken ylimääräisen lian pinnasta. Parissa kohdassa oli pientä pintaruostetta lattiassa. Ne kohdat puhdistettiin huolella kirkkaalle metallille, jonka jälkeen laitettiin ruosteenestopohjamaali ja sen päälle vasaralakka. Näiden pohjatöiden jälkeen pääseekin sitten tekemään vaimennusta joka kestää auton eliniän ja helposti pitempäänkin.