Diskantit
Etukaiuttimet eli pääkaiuttimet ovat äänentoistojärjestelmän tärkein osa. Toki jämäkkä bassotoisto on erittäin tärkeä myös. Mutta pääkaiuttimet toistavat suurimman osan kuultavasta äänestä joten ei ole liioiteltua sanoa että ne ovat tärkeimmät. Sen lisäksi ne ovat vielä se osa-alue laitteistosta jossa on helppo tehdä huono valinta ja/tai huono asennus. Jos diskantti riipii korvia tai laulu kuulostaa siltä kuin se kuuluisi tunnelin toisesta päästä, on koko laitteisto pilalla. Sellaista ääntä ei jaksa kukaan kuunnella.
Tärkein kriteeri pääkaiutinten valinnassa on tietysti äänenlaatu. Eli halusimme ääneltään mahdollisimman hyvät pääkaiuttimet ja käytetävissä oli noin parin sadan euron budjetti. Budjetin lisäksi pääkaiutinten valintaa ohjasivat seuraavat vaatimukset:
- Kohtuullinen paino. Eli ei mitään järkälemäisiä midbassoja. Ovien painoa haluttiin lisätä mahdollisimman vähän.
- Isomman kokoluokan diskantti. Midbasson ja diskantin etäisyys tässä projektissa on varsin suuri. Isompi diskantti toistaa yleensä alemman kuin pieni joten äänikuvasta saadaan parempi.
- Suotimessa diskantin tasonsäätö koska systeemi toteutetaan passiivisella etupäällä. Näin voidaan sovittaa asennuksen jälkeen diskantin ja midbasson äänenvoimakkuus toisiinsa.
- Midbasso kokoa 6,5″ koska ovessa oli sen kokoiselle helposti tilaa. Tukevampi midbassotoisto kuin 4″ tai 5,25″ sarjoissa.
Ja näillä vaatimuksilla päädyimme Rainbow SL-C6.2 erillissarjaan.
Diskanttien asennuspaikka
Diskanteille yleisimmät asennuspaikat autoissa ovat yleensä nämä kolme:
- A-pilari
- Peilikolmio
- oven yläreuna
Autosta riippuen paikka voi olla valmiina tai sitten sen joutuu tekemään alusta lähtien itse. Jos minkäänlaista paikkaa ei ole, kannattaa paikka tehdä kohtuullisen ylös. Eli A-pilariin tai peilikolmioon. A-pilariin asennettaessa ei kuitenkaan kannata tuoda diskantteja liian ylös eikä lähelle kuuntelijan päätä. Sopiva korkeus on yleensä alempana kuin kuuntelijan pää autossa istuttaessa. Jos vaan aika ja mielenkiinto riittää, kannattaa diskantin paikka valita ihan kuuntelemalla. Eli laittaa midbassot paikoilleen ja kokeilla diskantteja eri korkeuksilla ja eri suuntauksilla miltä ne kuulostavat. Kaksipuoleisella tarralla voi käyttää diskantteja eri paikoissa ja testailla missä ääni on paras. Toki valinnan voi jokainen tehdä miten itse parhaaksi näkee, jonkun mielestä ulkonäkö on tärkeämpi kuin se absoluuttisesti parhaan kuuloinen paikka ja asento. Toinen taas tekee kompromissin näiden kahden välillä. Olipa paikan valintametodi mikä tahansa, aloitetaan diskantin paikan rakentaminen kun paikka on päätetty. Siihen on monta erilaista tapaa, tässä esittelemme sellaisen mitä me usein käytämme.
Diskanttien paikan tekeminen A-pilariin
A-pilari irroitetaan autosta ja tehdään valittuun kohtaan diskantille reikä. Reikä on helpoin tehdä oikean kokoisella reikäsahalla joka kiinnitetään poran terään. Jos reikäsahaa ei ole käytössä, voi reiän tehdä myös pistosahalla tai Dremelin jyrsinterällä. Tämän reiän absoluuttinen pyöreys ja virheettömyys ei ole oleellinen asia, se jää piiloon kuitenkin. Reikä tehdään muutamasta syystä:
- Saadaan upotettua diskanttia jokainen mahdollinen milli verhoilun pinnan läpi. Paikasta ei tule niin massiivinen möhkäle.
- Saadaan tuettua reiän takaakin asennusta liimamassalla tms keinolla. Kiinnitys on tukevampi.
Seuraavaksi diskantti laitetaan reikään ja haetaan se viimeisen päälle oikea asento sille. Tässä auttaa sitkeä ja hyvin kiinni tarttuma butyylimassa. Butyylimassaa löytyy toki jokaiselta autohifiharrastajalta aina. Ai miten niin? No vaimennusmatosta. Nyhdä riittävä määrä irti butyylimassaa vaikka STP Silver tai Dynamat Extreme vaimennusmatosta. Siinä on sellaista purkkaa jolla on helppo tehdä pienille esineille väliaikaisia kiinnityksiä. Riittävän isot pallerot massaa ympäri diskantin asennuskuppia ja pilari autoon paikoilleen. Nyt voit massassa painella ja käännellä asennuskuppia oikeaan asentoon. Alla olevan kuvan vasemmalla puolella on menossa testailu ja oikealla puolella testattu asento on pöydällä odottamassa kiinnitystä.
Kun asento on haettu oikeaksi, kiinnitetään asennuskuppi vähän tukevammin paikoilleen. Tässä voi käyttää kuumaliimaa. Kuumaliimalla saadaan kuppi kiinnitettyä siten, että se ei hipaisuista enää liikahda mutta kiinnitys on purettavissa vielä kohtuuvaivalla jos asento olikin hieman väärä. Laita kuumaliimaa asennuskupin ympärille joka puolelle pilariin poraamaasi reikää kuten alla olevassa kuvassa.
Kun kuumaliima on kuivunut, tee vielä tarkistus diskantin asennon suhteen autossa paikoillaan. Eli laita pilari paikoilleen. Jos kuppi on päässyt liikkumaan väärään asentoon, voit puukonterällä kaivaa kuumaliiman pois ja aloittaa alusta. Jos asento on pysynyt oikeana, voit aloittaa seuraavan vaiheen eli lasikuitukitin laittamisen paikan ympärille.
Lasikuitukitti on siitä hyvää tavaraa, että se tarttuu varsin tiukkaan. Raavi pilarin muovia vaikka karkealla hiekkapaperilla tai puuviilalla siltä alueelta minkä kittaat. Saat kunnollisen tartunnan liukkaaseen muoviin aikaiseksi. Sekoita kittiä kohtuullinen määrä, liika menee vain hukkaan kun se ehtii kuivua ennenkuin saat sen levitettyä. Tässä kokemus auttaa, muutaman satsin jälkeen tiedät jo paremmin sen määrän mitä kannattaa kerralla sekoittaa. Jokaisen kittikerroksen jälkeen kannattaa vaikka puuviilalla hieman siloitella kittausta. Ainakin sen verran että lopullisen pinnanmuodon “yli” törröttävät lasikuidun harjanteet viilataan pois. Helpottaa kerrosten laittamista kun lasta ei töki piikkeihin. Alla olevassa kuvassa vasemmalla kitti levitettynä ja oikealla viilattuna harjanteet pois.
Lasikuitukitin tehtävänä on täyttää, kiinnittää ja tukea. Sillä tehdään perusmuoto sinne päin valmiiksi. Kun tämä on saatu tehtyä, viilataan taas harjanteet pois ja siirrytään muovikitin käyttöön. Muovikitti on paljon tasaisempaa koostumukseltaan ja pehmeämpää hioa lopulliseen muotoonsa. Muovikitin hiontaa helpottaa yksi kikka: Kun kitti on jonkin verran kovettunut, voit veistää sitä vaikka tylsällä moralla. Nopea ja helppo keino muotoilla ja paljon vähemmän pölisevää kuin hiominen hiekkapaperilla. Allaolevassa kuvassa vasemmalla molemmat pilarit joissa on muovikittaus menossa. Oikealla puolella toinen pilari jo lähellä lopullista muotoaan.
A-pilarin verhoileminen
Kun diskantin paikka on muovikitin ja hiekkapaperin avulla saatu lopulliseen muotoonsa, tehdään vielä diskantin asennuskupille pieni modaus jonka tässä käyttämämme asennustapa vaatii. Jotta asennuksesta saadaan siisti, taitetaan vinyyli diskantin asennuskupin reunojen sisäpuolelle. Jotta vinyyli mahtuisi olemaan diskantin ja asennuskupin välissä, täytyy asennuskupin reunoja vähän hioa ja hieman pyöristääkin. Eli hio noin 1-1,5 mm paksuus asennuskupin reunasta muovia ohuemmaksi. Onnistuu helpoiten esimerkiksi Dremelin hiomarullalla. Sen jälkeen pyöristä hieman reunaa jonka yli vinyyli taitetaan.
Kun kaikki valmistelut on tehty, leikkaa vinyylistä reilun kokoinen palanen. Suurin piirtein saman verran isompi kuin tässä kuvassa. Vinyyli on taustapuoli ylöspäin pilarin alla kuvassa. Jos sinulla on liimaruisku, käytä sitä. Jos taas ei ole, niin suosittelen käyttämään kahta työkalua liiman levitykseen. Vinyylille kontaktiliima levitetään tasaisella lastalla. Näin saat liimaa levitettyä nopeasti ja tasaisesti ilman paakkuja ja “klimppejä” joita helposti jää jos levittää kankaaseen pensselillä liimaan. Kovaan pilarimuoviin taas levitetään liima pensselillä. Se soveltuu kaarevaan kovaan pintaan paljon paremmin kuin lasta.
Liima levitetään molempiin pintoihin ja ihan joka kohtaan. Kun se on kuivunut sen verran, ettei enää tartu käsiin, voit aloittaa pintojen verhoilun.
Tässä työvaiheessa on erittäin paljon avuksi jos sinulla on kaveri tekemässä. Kaverisi pitää paikoillaan pilaria sillä aikaa kun laitat vinyyliä paikoilleen. Pidä vinyyliä pilarin reunalla pystyssä. Jätä työstövaraa noin 5 cm pilarin pään yli ja paina vinyyli kiinni päähän. Pidä koko ajan vinyyliä pystyssä ja saata toisella kädellä sitä pintaan kiinni. Varo että vinyyli ei pääse tarttumaan kiinni väärään kohtaan vaan kiinnitä se toisesta päästä alkaen tasaisesti toiseen päähän puskemalla. Pinnanmuotoja pitää vähän osata mukailla ja tätä asiaa on niin vaikea selittää miten se tapahtuu, että en yritäkään. Sen oppii tekemällä hoksaamaan mitä tarkoitan.
Jos A-pilareissa on L-profiilin muotoinen reuna ( usein on, se istuu hyvin oven tiivisteen alle ) niin tässä hommassa pitää olla tarkkana. Älä anna vinyylin tarttua pilarin uloimpaan reunaan kiinni ja jälkikäteen paina vinyyliä uran pohjaan. Se saattaa ponnistaa ylös ja verhoilu on pilalla. Sen sijaan pidä toisella kädellä vinyyli irti pilarin uloimmasta reunasta ja paina ENSIN vinyyli uran pohjaan esimerkiksi mattopuukon päällä ( terä sisään ensin! ) tai jollain vastaavalla työkalulla. Tällöin reuna ei jää venytykseen ja pysyy nätisti uran pohjassa.
Kun pintapuoli on liimattu, käännä pilari toisin päin ja levitä liimaa sen takapuolelle parin-kolmen sentin leveydeltä reunasta. Samalla voit levittää vähän uutta liimaa vielä vinyyliinkin. Taas annetaan kuivua sen aikaa että liima ei juuri tartu käsiin ja aloitetaan viimeistely.
Leikkaa vinyyli sen kokoiseksi että se jää 1,5-2 cm kauttaaltaan pilaria isommaksi. Aloita pitkän sivun keskeltä taittamaan vinyyliä pilarin taustapuolelle kiinni. Etene päätyjä kohti. Seuraavaksi taita toinen pääty.
Venytä vinyyliä hieman nurkan kohdalta. Leikkaa saksilla lähes nurkkaa myöten palanen pois kulmasta. Taita molemmilta sivuilta jäljelle jäänyt vinyyli taustalle kiinni hieman venyttäen samalla. Pintapuolelle pitäisi jäädä näkyviin virheetön nurkka eikä taustalle jää paksua pattia missä on monta kerrosta vinyyli päällekkäin. Samaan tapaan kaikki nurkat ja lopuksi vielä varmistukseksi painele tiukasti vinyyli pilarin taustaan kiinni.
Diskantin asennus paikoilleen
Leikkaa TERÄVÄLLÄ mattopuukolla diskantille aukko vinyyliin joka on noin 4-5 mm pienempi kuin asennuskupin aukko. Paina diskantti paikoilleen HITAASTI ja TASAISESTI joka puolelta. Näin saat vinyylin pakotettua venymään diskantin ja asennuskupin väliin. Diskantin johto pitää olla tässä vaiheessa jo vietynä läpi asennuskupissa olevasta reiästään ja painaessa sitä pitää sen verran vedättää suoraksi ettei se jää kupin pohjalle mutkalle estämään diskantin painumista pohjaan.
Kiinnitä diskantti kiinnityspultillaan takapuolelta asennuskuppiin. Jos takana ei ole tilaa tällaiselle pultille mitä monissa erillissarjoissa on, voit käyttää oikean kokoista tavallista pulttia jossa on matala kanta. Huomioi, että pultin kierreosa ei saa olla pitempi kuin alkuperäisessä pultissa.
Ylläolevassa kuvassa molemmat A-pilarit. Toinen verhoiltuna ja toinen verhoilua odottamassa.
Alla pari kuvaa apukuskin puoleisesta A-pilarista paikoilleen asennettuna.
Seuraavalla sivulla asennetaan midbassot.